Eindhalte: Phuket - Reisverslag uit Banting, Maleisië van BertJacq - WaarBenJij.nu Eindhalte: Phuket - Reisverslag uit Banting, Maleisië van BertJacq - WaarBenJij.nu

Eindhalte: Phuket

Door: Bert

01 Februari 2013 | Maleisië, Banting

We zijn er! Dat is mooi, maar tegelijkertijd ook jammer. De hele reis zonder pech kunnen maken is fijn, en het was ook een heel mooie reis. Zo'n 1650 kilometer gefietst; niets met bus of auto hoeven te doen. Niet ziek geweest, geen problemen met Dunne en zo. Mooi allemaal. Maar toch jammer dat het afgelopen is. Anderzijds verlangen we ook wel - een beetje - naar huis. Naar familie en vrienden. Dat zal de kou in Nederland vast verzachten.

Met de foto's is het niet meer goed gekomen. De adviezen van Wim G en Wim M waren logisch en juist, en toch werkt het niet! Ik heb de ipad-handleiding erop nageslagen, en ook dat heeft niets opgeleverd. Als ik nu een foto naar de site stuur, en een kopie naar mijn eigen mailadres, komt de kopie wel juist aan, maar op de site blijft het mis gaan. Ook als ik 'm op de kop instuur blijft het mis gaan. In Nederland nog maar eens uitzoeken.
We hebben een paar dagen geleden een echte flinke regenbui gehad, van wel een uur. Mooi om mee te maken, vooral omdat we net ergens onder een afdak zaten een ijsje te eten. Maar wat me tegenviel was dat het allemaal niet zo opfriste als ik verwacht had; na de bui was het nog even drukkend en vochtig als ervoor.
Een mooie jungletrail gemaakt, onder leiding van een heel tengere gids, die zei dat-ie Big heette. Een tocht regelmatig door een rivier, en tenslotte door een grot waar de rivier ook doorheen stroomde. Tot je nek door het koude water; zwemmen om erdoor te komen. Big had politicologie gestudeerd, maar vindt gidsen leuker werk.
Een dag later nog een flinke wandeling gedaan, niet afgemaakt omdat het te steil werd.
In een stad, Phang Gna, met alle verstand gekeken naar wedstrijdjes voetvolleybal. Hadden we onderweg al vaker van een afstandje gezien. Onvoorstelbaar wat die jongens kunnen! Als dit een olympisch nummer was zou Thailand er vast mee winnen. Ze springen met hun voet tot boven het net (dat hangt op iets minder dan 2 meter hoogte) en smashen dan de bal keihard in het andere veld. Vervolgens valt de aanvaller keurig op zijn handen. Soms weet de tegenpartij zo'n smash ook nog met een voet te blokkeren!
Nog een boottocht gemaakt door een baai met prachtige rotspartijen. Het lijken soms rechtopstaande eieren, maar dan wel honderden meters hoog. Soms is het kalk van die rotsen helemaal uitgesleten, en kun er door een grot onderdoor varen. Heel bijzonder.
De laaste etappe, gisteren, was nog weer een prachtige. Door schitterende natuur, vruchtbare gebieden met palmplantages en rubberbomen. Die palmbomen leveren soms kokosnoten, en soms palmolie. Dat zit in enorme bollen van wel 40 cm. doorsnee. Palmoliebollen dus.
We zagen onderweg ook een stel mensen rubbervellen door een wringer halen. Net zo'n ding als vroeger gebruikt werd om de was te drogen. Jac mocht het even proberen; zie foto.
Ook onderweg kocht Jac weer eens een tros bananen. Ze wilde de halve tros, want hij was veel te groot. Dat kon eerst niet, maar uiteindelijk toch. Intussen was ik met een aantal mannen dat ook bij het stalletje zat, en brandy met ijs dronk, aan de praat (nou ja) geraakt. We moesten en zouden proeven. Weer met de nodige lol. Waarna de verkoper ons de andere halve tros bananen cadeau gaf: I give you. En dan kun je natuurlijk niet weigeren.

En nu zit ik in de schaduw van ons luxe hotel, met op de achtergrond de zang van een imam (vlakbij is een moskee), het laatste verhaaltje te typen. Het inpakken van de fietsen hebben we vanmorgen al besproken. Nog een dagje rustig aan, en dan, morgen rond zes uur nm., vliegen.

Een aantal ezelgedichten haalt de eindstreep niet, maar muggen kun je hier niet verzwijgen.

Worden als een ezel valt niet mee.
De mug is hier helaas niet echt bijzonder.
Als je niet oplet zit je er zo onder.
Gelukkig is ook hier Dee Ee Ee Tee.

Dan de afsluiting van de ezelcyclus:

Worden als een ezel valt niet mee.
Mijn Grandson Cas (hij wil geen Kleinzoon heten)
zal op dit vraagstuk wel het antwoord weten:
hij wil niets worden. Hij is al okee.

Groeten, ook van Jac die net haar fiets heeft schoongemaakt! En tot binnenkort.

• 01 Februari 2013 - 09:25

Truus:

Hallo Buurtjes
    leuk dat jullie het zo naar de zin hebben gehad..heel veel gezien..genoten ..leuke mensen ontmoet..en niet ziek geweest..heerlijk..hier zijn veel mensen grieperig..
    Ook weer fijn dat jullie weer thuis komen..iets meer leven ....we wensen jullie een goede reis...en behouden thuiskomst..tot sprekens of zwaaiens..

Groetjes Bennie Truus

• 01 Februari 2013 - 10:00

Marry Feddes:

Hallo Bert en Jacqulien,
    Wat een mooie reis hebben jullie gehad! We hebben genoten van jullie reisverslagen!
    We wensen jullie een goede reis!
    Gisteravond zijn we teruggekomen van Madeira, heerlijk gewandeld en genoten van de prachtige natuur!
    Geen eiland om te fietsen!

Hartelijke groet,
    Marry en Wim

• 01 Februari 2013 - 11:46

Marianne:

prachtig dat jullie zo'n mooie reis hebben gehad en wij via jullie verhalen daarvan mee konden genieten.
    Goede thuisreis en we zien jullie op het brendeke

• 01 Februari 2013 - 15:21

Goede terugreis wereldreizigers!!

• 01 Februari 2013 - 17:31

Jasper:

Hoi daar,

Goede terugreis gewenst. Wat ik me nog afvraag: is het toeval dat er boven jullie reisverslag een advertentie van asiandating te zien is?

• 01 Februari 2013 - 21:26

Rie:

Hoi Bert en Jacqueline,

Een heel goede en veilige terugvlucht toegewenst naar een regenachtig Eibergen.
    Wat betreft de foto's die op de kop staan een tip van mij:
    Gewoon een spiegel voor je beeldscherm houden en je ziet de foto's die op de kop staan in de juiste stand!

groetjes, Rie

• 02 Februari 2013 - 01:30

Ary:

Goede terugreis gewenst en alvast succes met de jetlag!

• 10 Februari 2013 - 11:41

Tineke En Sjaak:

Nou Bert en Jacqueline, alweer een beetje geacclimatiseerd in het koude Nederland. Wij lezen het laatste verhaal nu pas, want we waren op wintersport zonder mail. Als Hennie en en Gerda ook kunnen spoedig maar eens wat afspreken in Friesland, Ewijk of Eibergen. We weten allemaal wat reizen is tenslotte!
    Vriendelijke groeten Tineke en Sjaak