drie weken onderweg - Reisverslag uit Champasak, Laos van BertJacq - WaarBenJij.nu drie weken onderweg - Reisverslag uit Champasak, Laos van BertJacq - WaarBenJij.nu

drie weken onderweg

Door: bert

20 Januari 2016 | Laos, Champasak

Warm! Dat is het. Na ons verblijf in PakXe, de eerste halte in Laos, hebben we een ronde van vier dagen gemaakt door het Bolavenplateau. Dat ligt hoger, en het is er merkbaar koeler. Maar je moet er wel eerst tegenop klimmen. Kunnen we.
De Fransen gingen hier vroeger wonen vanwege het klimaat, enze gingen er ook koffie verbouwen. Die koffie doet het nog steeds goed: mooie plantages en ook keurig witte fabrieken. De koffie-zelf vind ik niet te zuipen: veel te sterk. En als je er melk in vraagt krijg je een of andere zoete drab waardoor het nog viezer wordt.
Het Bolavenplateau is nogal toeristisch: veel dagjesmensen, vooral Laotianen. Maar 's nachts blijven ze niet: wij waren drie keer de enigen die er overnachtten; niet gezellig.
In de vele dorpjes scharrelen de dieren allemaal los rond: kippen, koeien, katten, varkens, honden. Voor die honden hebben we toch wel wat ontzag gekregen. Jacq komt soms aan de veilige kant van mij fietsen, als er eentje blaffend aan komt. Hoewel we allebei beseffen dat het efficiënter is dat zij, en niet ik, nog een keer gebeten wordt: zij heeft de juiste medicatie gehad.
De nachtverblijven in de rimboe zijn mooi, maar wel primitief. Hoort er bij.
Gisteren, terug richting Mekong, ontmoetten we gelijk weer allerlei fietsende Europeanen: Zwitsers, een Duitser, Fransen. Levert steeds weer een praatje op om belevenissen uit te wisselen.
Ook in ons adresje waar we nu zitten verblijven vooral Fransen. Geen Nederlanders, wel een Belgische.
Vanmorgen naar Wat Phu wezen kijken, een 1000 jaar oud tempelcomplex dat momenteel gerestaureerd wordt. Het ligt er prachtig, tegen een berghelling. Is werelderfgoed.
Morgen willen we naar de zgn. vierduizend eilanden die in de Mekongdelta liggen. Dat wordt weer een lange rit, dus vroeg op.
Tja, en zo zijn we alweer drie weken onderweg. Ook onze tijd on Laos is met een dag of drie voorbij; dan volgt Cambodja nog.
Laos is een mooi land, maar arm. En het ontwikkelt niet snel. Je ziet overal huizen in aanbouw, maar het gaat langzaam. Ookgeen grote werken. En als iets eindelijk af is doen ze er járen niets meer aan. Onderhoud is niet het sterkste punt van de Laotianen, behalve dan de auto's en de bromfietsen. Daar wordt eindeloos aan gesleuteld.
De communicatie verloopt moeizaam: er spreken maar weinig mensen hier Engels of Frans. Zelfs in de restaurants levert dat regelmatig misverstanden op. Maar dat komt altijd (na een tijdje....) weer goed. En het eten is altijd lekker!
Ziezo, dit was het weer. Gegroet, jullie daar in dat winterse landje. Pim heeft gelijk, gewoon naar Aruba gaan! Goede reis.

• 20 Januari 2016 - 13:08

Gerda:

Mooi verhaal Bert, ik heb even wat plaatjes gegoogeld en ben zeer onder de indruk. Ik had trouwens wel wat meer solidariteit van jou verwacht wat betreft hondenbeten!! Jaqueline, kruip maar lekker achter de mannelijke bescherming en laat Bert maar 'teaseren' ;). Veel plezier nog samen. Groetjes Hennie en Gerda

• 20 Januari 2016 - 13:08

Truus:

mooie om te lezen..geniet...en we drinken er vrijdag wel een op..Groetjes Bennie Truus

• 20 Januari 2016 - 13:36

Janny :

Hoi Jacqueline en Bert, onze winter was erg kort, zo'n twee en halve dag, maar onze streek is "wereldnieuws" geweest gisteren...............de 1e marathon op natuurijs is verreden in Haaksbergen. Vandaag lukt dat niet meer.
    Je schrijft beeldend Bert, we zien de beesten door elkaar heen lopen in de dorpjes; lijkt ons een gezellige chaos. Nog veel plezier!! Freek en Janny

• 20 Januari 2016 - 22:36

Henny Tuut:

Mooie foto's bij het verslag, kunnen we een beetje meereizen! Op de fiets zie je nog es iets! Jammer dat je per foto geen geuren over kunt brengen, maar misschien is dat ook wel goed! Geniet de laatste dagen in Laos en dan op naar de volgende etappe! Veel plezier! Henny

• 20 Januari 2016 - 22:51

Geert:

Heb het idee dat Henny Tuut kwijlend jullie verhalen leest. Wat had zij ook graag aan de veilige kant van Bert willen fietsen

• 21 Januari 2016 - 09:46

Ido En Jeannette:

Bedankt weer voor de mooie verhalen en foto's! Armoe troef daar, wel erg mooi, en gelukkig is daar het eten altijd lekker. Leuk die kindertjes daar. Spannende veerboot over de Mekong. Jullie beleven van alles, ook verderop veel reisplezier toegewenst! I&J

• 21 Januari 2016 - 11:53

Tjak:

Weer een mooi verslag gelezen, prachtig! De melk die je in je koffie kreeg is gecondenceerde melk en zoet, dat hadden wij ook in Indonesië toen wij er nog woonden. Een export product uit Nederland, van Friesche Vlag. Dat is voor tropische landen waar men geen koelkast had, goed lang te bewaren, vergeleken met gewone melk. Alles uit blik! Respect voor jullie energie Bert en Jacq, onuitputtelijk! Chapeau!
    Wij hebben hier een paar winterse temperaturen gehad maar sinds gisteren komt de kwik weer boven de nul. Geniet dus maar volop van de warmte, want als je weer thuis bent kun je niet meer met korte broek op de fiets! Veel plezier, veel sterkte en lieve groetjes van ons. Dag!

• 21 Januari 2016 - 20:23

Rpoel En Coosje:

Weer prachtige verhalen. Dank en veel plezier op de volgende fietsdagen!

• 21 Januari 2016 - 20:38

VIM:

Jawel Bert en Jacq. Als die Kornelis Westhuis en Nella nog geleefd hadden......
    Wat zouden ze TROTS ZIJN GEWEEST OP HUN KINDEREN.... zomaar de wijde wereld in.
    Hadden ze vast OOK MET ENTHOUSIASME alle reisverhalen gevolgd...(ook via de pc?)
    Hahaha.
    gegroet VIM

• 22 Januari 2016 - 09:32

Esther :

Bert,van harte!! een bijzondere verjaardag voor je -zo ver weg en toch zo dichtbij_
    geniet met een koud biertje samen met jacqueline van deze dag
    geniet van alles om je heen, lekker warm, want het is hier nog koud.
    groetjes van ons, Esther en Jaap

• 22 Januari 2016 - 12:03

Henny Tuut:

Bert,
    Van harte met jouw verjaardag! Fijne dag in Laos met Jackie aan je veilige zijde!
    Zijn maar weinig nederlanders die kunnen zeggen dat ze hun verjaardag vieren in Laos! Dat wordt tracteren, daar! Hele fijne dag en vervolg van jullie reis. Henny

• 22 Januari 2016 - 19:31

Geert En Mieke:

Hoi Bert!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! En natuurlijk ook Jacqueline van harte proficiat.
    We lezen en kijken mee met jullie mooie verhalen en foto's. Schitterend allemaal.
    Vooral de foto van "ons hutje in de "rimboe" riep sprookjesachtige fantasieën op.
    Lijkt een beetje op het knabbelhuisje van Hans en Grietje, maar gelukkig stonden de fietsen er voor; het is nu het huisje van Bertje en Jacquelientje

• 22 Januari 2016 - 20:23

Wout&Jelly:

Bert,van harte met je verjaardag! We nemen er eentje (of twee ) op vanavond.

• 23 Januari 2016 - 17:33

Joke Hartlieb:

Bert van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Bijzonder om het in zoń vreemd land als Laos te vieren samen met Jacqueline
    Ik heb jullie verslagen gelezen.
    Leuk om al die mensen op de fiets te ontmoeten maar ook interessant om te zien
    hoe de mensen leven en overleven in die arme landen
    Geniet nog lekker van jullie fietstocht de komende weken.

hartelijke groet van Joke Hartlieb