In Laos aangekomen - Reisverslag uit Ban Song Khon, Thailand van BertJacq - WaarBenJij.nu In Laos aangekomen - Reisverslag uit Ban Song Khon, Thailand van BertJacq - WaarBenJij.nu

In Laos aangekomen

Door: bert

14 Januari 2016 | Thailand, Ban Song Khon

Gisteren was een zware etappe naar we begrepen hadden uit het boekje. Dus zaten we vroeg op de fiets, want dan is het nog koel. De middagtemperatuur is momenteel erg hoog, 35 graden. Maar goed, gisteren hadden we om 10 uur al het grootste deel gehad, inclusief de klim van 10%. Die viel eigenlijk wel mee. Onderweg gekeken naar een boer die zijn tapiocawortels aan stukjes hakte met een mooi apparaat; daarna worden ze gewoon aan de kant van de weg te drogen gelegd. Ook onderweg genoten van twee koele cocosnoten. Nog nooit zoiets lekkers gedronken! Zie de foto's (als het weer lukt om ze goed te plaatsen). We waren al om twaalf uur op de plaats van bestemming: Kong Chiam, de laatste stad voor ons in Thailand. Nog niet eerder zo'n prachtig huisje gehad, met wederom uitzicht op de Mekong. Na het installeren hielp de waardin ons met vervoer naar het hospitaal, want Jac moest de volgende ochtend haar laatste injectie krijgen, en bovendien had ze wat last van een jeukende huid. Dat blijkt een allergische reactie te zijn, zo vertelde de dokter. Dat was een jonge, vrolijke mooie dokter. Ook de verpleegsters mochten er wezen: allemaal mooi en lief glimlachend - maar vooral naar Jacqueline. Jaloers??? Tja, ik heb alleen maar zo nu en dan last van mijn onrustige benen, en daar komen geen mooie verpleegsters aan te pas. Goed, de dokter gaf middeltjes tegen de geïrriteerde huid, en die bleken al snel te helpen. Zij zag ook geen bezwaar om de volgende dag door te reizen naar Laos. Mooi.
Gegeten samen met het stel Nederlanders dat we eerder ontmoet hebben, en waarmee de politieagent uit een eerder verhaal ons verwisseld had.
Vandaag eerst naar het hospitaal voor de injectie. Ging vlot, maar kennelijk vonden ze hier de prijs van de vorige hospitalen ook belachelijk laag. Nu moesten we ineens een veelvoud betalen. Daarna op naar de grens. Dat betekende nogal wat oponthoud, maar ja, dat schijnt er bij te horen. Daarom werd het voor ons doen nogal laat, en erg warm. Vaak gestopt om wat te drinken of te eten. Een hele watermeloen aan stukken laten snijden, heerlijk zoet en sappig! Pas rond half twee, in de hitte, kwamen we in PakXe, de op een na grootste stad in Laos. Daar nog wat perikelen gehad om geld te pinnen, maar nu zijn we twee miljoen kip rijk! In een prettig, oud-koloniaal huis hebben we een kamer, waar ook een lekker zitje is waar ik nu zit te tikken. Maar Jac waarschuwt mij dat ik moet stoppen: het mag niet te lang worden. Morgen blijven we hier voor een rustdag. Laos heeft nog steeds wat Franse overblijfselen: ik heb al een hurkplee gezien, en franstalige borden. We gaan nog op zoek naar verse, warme stokbroodjes! Maar het koele Laobier smaakt ook prima.
Gegroet!

• 14 Januari 2016 - 09:49

Jaap:

Laat je fietssleutel niet in die plee vallen

• 14 Januari 2016 - 12:10

Henny Tuut:

Dag Jacq en Bert,
    Prachtige wereld waar jullie zijn! Het genieten straalt van de foto,s! Veel plezier en mooie ontmoetingen! Henny

• 14 Januari 2016 - 12:14

Dinie En Gerrit:

Mooie verhalen en mooie plaatjes. We kunnen ons voorstellen dat jullie genieten.
    Hier is het 3 graden, het regent en er komt waarschijnlijk sneeuw. Grooetjes

• 14 Januari 2016 - 12:53

Elly En Jan:

Zo te lezen is de reis weer een succes. Leuke verhalen met steeds mooiere foto's.

• 14 Januari 2016 - 12:58

Napolion:

Hoi Bert-Jacq
    wat een verhaal geweldig ! geniet er van , hier is een die zeg ,dit wil jij ook wel .wie weet? maar ja zo als het klokje thuis tikt ;tikt het nergens .Gr Kl Em

• 14 Januari 2016 - 14:08

Ido En Jeannette:

hi Bert en Jacqueline,
    wederom bedankt voor een leuk verslag van jullie toer, en voor de mooie foto's. Paksé op youtube ook nog bekeken. Mooi daar. Lange brug ook. Veel plezier, goeie reis verder! I&J

• 15 Januari 2016 - 06:47

Henk Boevink:

Hoi Bert en Jacqueline,

Ik heb jullie verslagen met veel plezier gelezen, jullie enthousiasme straalt er van af en geweldig mooi te lezen hoe jullie genieten.
    Nog veel fietsplezier de komende weken, wij gaan ff naar de sneeuw, ook geweldig mooi maar minder warm.

• 15 Januari 2016 - 22:30

Eef Westhuis:

Ha Bert en Jacq,
    Vanuit een wit Emmen, weer genoten van jullie verhaal. Veel fietsplezier verder. Eef

• 16 Januari 2016 - 16:56

Hans En Riet:

hoi kilometervreters,

Inmiddels moeten jullie wel hittebestendig zijn. Mooie verhalen en prachtige foto's.En de gezondheidszorg valt in alle opzichten ......ook niet tegen. Hopelijk komen jullie niet teveel honden meer tegen die jullie leuk vinden. Dat geeft zoveel mail-discussie........... Ik heb al niks met de meeste honden ( behalve die van jullie, maar die staat niet eens op als wij binnen komen ) Drink veel en lekkere dingen.Wij krijgen het vocht hier royaal van boven als een fikse regenbui of een sneeuwvlok.
    Goeie reis verder en geniet vooral ! Groetjes.

PS hoe is het met de wond en de allergie?

• 17 Januari 2016 - 18:41

Lia En Hans:

Dag Jacq en Bert,

Het leven lacht jullie toe daar in het verre Oosten. In PakXe of all places, met hurktoiletten nog wel.
    Je foto's zijn prachtig, en geven een goed beeld van wat jullie doen en meemaken. Ik heb net al je verhalen van reis 2 gelezen: ik ben nog duf van gisteren. Je felicitatie was - bij lieke, en ook bij mij - een van de eersten: Lia won het nog net van je. Fiets ze, dan blijf ik lezen.
    Groeten.

• 17 Januari 2016 - 20:25

Thea En Rokus:

Dag Bert en Jacqueline,
    Van Fre zojuist de link gekregen om jullie verhalen te kunnen lezen. Gelukkig gaat het goed met je been en haal je de 10% beklimmingen. Chapeau! Wat een mooie rivier is dat het die Mekong, vooral al die kleine groentetuintjes waar iedereen zo relaxt (zo lijkt het) bezig is.
    We fietsen in gedachten gezellig met jullie mee (danwel zonder kokosdrankjes).
    Groet van ons

• 22 Januari 2016 - 13:19

Ton En Albertine:

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!